שביל הפסגה בהר תבור

שביל הפסגה בהר תבור

שביל הפסגה של הר התבור הינו מסלול נוח וקליל המאפשר תצפיות מדהימות ופריחה נהדרת לפי חודשי השנה.

איך מגיעים

איך מגיעים לשביל הפסגה בתבור?

ניסע לכיוון התבור על כביש 65 ונפנה לכפר דבוריה, כביש 7266, לפי השילוט להר התבור [אם הגענו מדרום הפנייה היא שמאלה]. ניסע על הכביש כ 6.5 ק"מ, ישר כל הזמן עד שהכביש ישבור בחדות שמאלה עם שילוט להר התבור, אנו נפנה עם הכביש בעליה, וניסע עד קרוב מאד לשער המנזר, שם נראה מימין סמ"ש ירוק. ניתן להשאיר את הרכב בשוליים הצרים ליד תחילת המסלול או להסתובב ולרדת כ 30 מ' ולחנות במפרץ החנייה לצד הכביש.

פירוט

הר תבור הינו מיוחד בעצם היותו בלט באמצע מישורים. גובהה של פיסגת ההר הינה 562 מ'. על ההר ישנו חורש טבעי המורכב מאורנים, אלות, חרובים ואלון התבור ששם הזן ניתן לו בזכות ההר עליו הוא גדל. בין הצמחים ניתן למנות בסתיו את הסתווניות והחלמוניות [בשביל החלמונית] ובמשך החורף ניתן לחזות בהר בכרכומים, נרקיסים, כלניות ונוריות.

שרידי המבצר הקיימים על ההר נבנו בשנת 1208, ונחרבו בקרבות בין המוסלמים לצלבנים.. שער המתחם אשר בפסגת התבור נקרא בפי הנוצרים "שער הרוחות"

הר התבור מוזכר במקורות לראשונה בספר יהושע פרק י"ט פס' כ"ב: " ופגע הגבול בתבור ושחצומה ובית שמש והיו תוצאות גבולם הירדן" כאחת מנקודות הגבול בנחלת שבט יששכר.   בספר שופטים, בזמן מלחמת דבורה וברק בסיסרא, מוזכר התבור כמקום שטחי הכינוס של כוחותיו של ברק בן אבינועם [שופטים פרק ד פס ו' ]:  "ותשלח ותקרא לברק בן אבינעם מקדש נפתלי ותאמר אליו הלא צוה יהוה אלהי ישראל לך ומשכת בהר תבור ולקחת עמך עשרת אלפים איש מבני נפתלי ומבני זבולון".  במדרש מסופר כי הר תבור היה אחד ההרים שחפצו כי התורה תינתן עליהם.

שביל הפסגה בהר תבור

שביל הפסגה בתבור הינו בעיקרו שביל נופי, המקיף את הכנסיה מכל הכיוונים וחושף את הצועד בו לנופי העמק המגוונים כמו גם לצורותיהם המיוחדות של השדות ולגוונים המרובים, אותם ניתן לראות בצורה לא רציפה עקב בחורש העבות, אולם לעיתים ישנם "חלונות" המאפשרים לנו תצפית לנוף

שביל הפסגה בהר תבור

הצעידה היא לארכו של שביל נוח כמעט לאורך כל הדרך, כשברוב הזמן ניתן לצעוד עם עגלה בנחת, ובחלקים קטנים ישנו צורך להרימה. השביל מסומ"ש בירוק, ולקראת סופו הסימון מתחלף בשחור [פשוט צריך לשים לב שאנו לא גולשים לאחד השבילים היורדים מהפסגה ושהכנסייה יחסית קרובה אלינו מצד שמאל]

לאחר ביצוע של חצי היקף של הכנסיה נוכל להבחין במס' מערות שכנראה שימשו להתבודדויות של כמרים, ולאחר מכן נוכל להבחין בשרידיו של מגדל מבוצר שהיה חלק ממערכת ההגנה של המקום בעבר.

לאחר שנעבור את המגדל השביל קצת יורד לכיוון חורש צפוף יותר ולאחר מכן יעלה חזרה לתוך מטע זיתים, וכשנעבור את המטע נמצא את עצמינו על הכביש לא רחוק מהכניסה למתחם הכנסיה ומשם נצעד לרכב.

שביל הפסגה בהר תבור

דגשים

  • בשביל הפסגה של התבור חובה להקפיד לצעוד לפי הסימון ולשים לב שהכנסיה תמיד משמאלינו ויחסית קרוב, כדי לוודא שאנו בדרך הנכונה.
  • אחרי הגשם השביל יהיה בוצי.
  • שביל ישראל חופף לחלק מהשביל
  • יש קושי במציאת חניה בתחילת השביל, מומלץ לחנות יותר קרוב לשער הכנסיה ומשם לרדת קצת ברגל

עוד מסלולים באזור?

 

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. NelAdmin

    עדכון מה 10/12/2022 : קיבלנו דיווח על פריחת חלמוניות במס' נקודות בשביל

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול מעגלי

רמת קושי

משפחות

על המסלול

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461