מחוף הבונים לחוף דור

מחוף הבונים לחוף דור

המסלול מחוף הבונים לחוף דור הינו מסלול קל לאורך קו החוף המתאים למשפחות [ללא עגלות].

איך מגיעים

תחילתו של מסלול הבונים-דור [הנקרא בפי כולם דור הבונים ולא ברורה הסיבה] הינה בשמורת חוף הבונים – ליד מושב הבונים – 6 ק"מ צפונית לצומת פרדיס. המסלול מסתיים בקיבוץ נחשולים במוזיאון המזגגה.שם יושאר הרכב השני אם הגענו עם 2 רכבים. במידה שישנה בעייה להכנס לקיבוץ נחשולים ניתן להשאיר את הרכב באיזור חוף דור – מחוץ למלון נחשולים, או בכביש הגישה לנחשולים – אחרי שעוברים את השער – ניתן להמשיך עד הבית האחרון ושם להשאיר את הרכב.

פירוט

שמורת דור – הבונים הינה שמורה המורכבת מרצועת חוף עם הרבה מפרצונים, טבלאות גידוד, רצועות כורכר, צדפים ומגוון רחב של בע"ח ימיים וצמחים עונתיים.

דור הקדומה מוזכרת בתנך לראשונה בספר יהושע פרק י"א פס' ב כעיר חשובה אשר יבין מלך חצור צירף אותה לכוחותיו בזמן כיבוש הארץ ע"י יהושע : "ויהי כשמע יבין מלך חצור וישלח אל יובב מלך מדון ואל מלך שמרון ואל מלך אכשף : ואל המלכים אשר מצפון בהר ובערבה נגב כנרות ובשפלה ובנפות דור מים" ביהושע פרק י"ז פס' י"ב מתוארת העיר כאחת הערים שבני ישראל לא הצליחו לכבוש בכיבוש הארץ: "ויהי למנשה ביששכר ובאשר, בית-שאן ובנותיה ויבלעם ובנותיה ואת-ישבי דאר ובנותיה וישבי עין-דר ובנותיה,וישבי תענך ובנתיה וישבי מגדו ובנותיה–שלשת, הנפת. ולא יכלו בני מנשה להוריש את-הערים האלה ויואל הכנעני לשבת, בארץ הזאת"

נפת דאר כנראה היתה נפה חשובה גם בימי שלמה המלך שנתן את בתו למושל הנפה לאשה ככתוב בספר מלכים א פרק י"ד פס' י"א: בן-אבינדב כל נפת דאר  טפת, בת-שלמה, היתה לו  לאשה".

דור היתה עיר נמל בעלת חשיבות מרובה ומרכז תעשייתי גדול עד שהוקמה קיסריה כנמל מרכזי לחוף הים התיכון מה שגרם להפחתת חשיבות המקום עד שלבסוף ננתש.

במלחמת השחרור התנהלו קרבות קשים באיזור – ליד הכפר הערבי טנטורה.

מחוף הבונים לחוף דור

המסלול מחוף הבונים לחוף דור מתחיל במגרש החנייה אליו ניכנס מדרך הגישה [ולא נפנה ימינה לאיזור החנייה הסמוך למתחם הקמפינג] – על הגדר נראה סימון אדום ושילוט לכיוון תחילת המסלול.

תחילת המסלול בעליה קלה של כ 200 מ' לכיוון הים לרכס הכורכר ולאחר מכן השביל פונה דרומה [שמאלה] ומוביל אותנו לנקודת תצפית עגולה מסודרת על כל שמורת הבונים  זוהי הנקודה הגבוהה באיזר, מצפון לנו נוכל לראות את מתחם הקמפינג ומדרום את כל המפרצונים של השמורה.

נמשיך לצעוד מנקודת התצפית כ 100 מ' ונגיעה ל"מערה הכחולה". המערה הכחולה היא נקודה בה המים חצבו ברכס הכורכר וכתוצאה מכך נוצרה מערה בה המים נראים בצבע כחול מיוחד – ולכן זכתה המערה לכינוי זה.

מחוף הבונים לחוף דור

מהמערה הכחולה נמשיך לצעוד עם הסימון האדום ולאחר כ 200 מ' נגיע למפרץ הצדפים – מפרצון בו הצטברו שרידיהם של צדפים וקונכיות רבים. ממפרץ הצדפים השביל ממשיך להוביל אותנו לאורך רכסי הכורכר ונראה בים אי קטן וקצת אחרי שנעבור את האי נראה בים עצם משולש בולט – אלו הם שרידיה של ספינה שטבעה.

מחוף הבונים לחוף דור

לאחר שנעבור את שרידי הספינה השביל ממשיך להתעקל מסביב למצוקי הכורכר ויוביל אותנו לפינת פיקניק עם שולחן בודד ונוף מדהים למפרצוני שמורת הבונים, לטעמינו אחת מפינות הפיקניק היפות שיש בארץ.

השביל המסומ"ש אדום ממשיך על הרכס עד שנפגש עם הירוק ומשם חוזר לקו החוף, וצעידה של כ 200 מ' מנקודת המפגש של השבילים תוביל אותנו לאיזור בו יש בתחילת הסתיו פריחה מדהימה של חבצלות חוף.

לאחר שנהנה מהפריחה נמשיך לצעוד ולאחר כ 500 מ' נגיע לפניה לתל דור וצעידה נוספת של כמה מאות מטרים על שביל העפר תוביל אותנו לכביש הגישה לנחשולים שם ניתן להשאיר את הרכב או שנמשיך משם למגרש החניה של חוף דור שהוא האופציה השניה להשארת הרכב.

דור הבונים

דגשים

  • המסלול חשוף לשמש. תתלבשו מתאים ותשתו הרבה!
  • במקום אין שירותי הצלה – הכניסה לים על אחריות הנכנסים.
  • ניתן לבצע את המסלול גם בתוך המים על קו החוף – במקרה זה נדרשת זהירות רבה מהחלקה על הסלעים – מי שלא צועד על החוף במסלול המסומן עושה זאת על אחריותו בלבד.
  • הכניסה לשמורה בתשלום – למנויי מטמון חינם
  • ניתן לבצע בשמורה גם מסלול מעגלי עד מפרץ הצדפים ובחזרה
  • ניתן לקבל הדרכה  למוסדות חינוך במסלול זה – דרך הגפ"ן – תוכנית 28455
  • מעוניינים בהדרכה בתשלום במסלול ולשמוע על העבר המרתק של המקום?  מוזמנים לשלוח או להתקשר ל 0524-282461

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. איתן

    שביל יפיפה רצועת חוף הכי יפה בארץ
    מסודר. בחלקו הקימו טיילת מסודרת עם תצפיות

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול קווי

רמת קושי

משפחות

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461