מגן לאומי תל אפק לתל אביב על שביל ישראל

מגן לאומי תל אפק לתל אביב על שביל ישראל

שביל ישראל בין פתח תקווה לתל אביב הינו ברובו מישורי ונעים להליכה

איך מגיעים

תחילת המסלול הינה בכביש הגישה לגן הלאומי תל אפק על כביש 483 בית פתחת תקווה לראש העין – ניתן להגיע גם בתחבורה ציבורית.

המסלול מסתיים בתחנת הכח רידינג בתל אביב – אם רוצים לחזור לנקודת הפתיחה ניתן באוטובוסים או ברכבת – מתחנת הרכבת באוניברסיטת תל אביב – מרחק של 3 ק"מ מרידינג.

קטע זה ניתן לביצוע גם באמצעות אופניים [ואז אפשר לחזור ברכבת לסגולה – קחו בחשבון שניתן לעלות עם אופניים לרכבת רק אחרי 19:00]

פירוט

אנו נתחיל לצעוד עם הכביש לכיוון גן לאומי תל אפק [אנטיפטריס] – אם יש לכם זמן – שווה להכנס למקום – וליהנות משרידי המבצר ששלט על דרך הים הקדומה ועל האגם שבמרכז המדשאה, אם אתם לא נכנסים לביקור בגן – השביל מקיף אותו ממזרח, נעבור ליד תחנת הרכבת של ראש העין ונמשיך עם השביל על דרך העפר עד בריכת הנופרים המגודרת.

השביל עובר מצפונה של הבריכה,  וקצת לאחר שנעבור אותה נראה בצומת שבילים עמדת שמירה מימי הבריטים – פילבוקס, שניצב ליד כניסת הולכי הרגל האחרוית של גן לאומי ירקון [דרך שער זה יוצאים אלו שמעוניינים לשלב בין חלקיו], נמשיך עם השביל, נפנה ימינה מתחת לפסי הרכבת ומיד שמאלה ונגיע עם השביל המתעקל לשער של גן לאומי ירקון – לאחר כ 3 ק"מ מתחילת היום.
נצעד עוד כ 400 מ' ישר בכביש ליג כפר הבפטיסטים ונפנה ימינה עם השביל שמוביל לבית הבטון והסימון, השביל מתחבר לירקון כעבור זמן קצר וזה ילווה אותנו מעכשיו עד סופו של היום. כ 650 מ' מהצומת נפנה ימינה בגשר [ אם נמשיך עוד קצת נגיע לבית הבטון – שזכה לשמו היות שהיה מבנה הבטון הראשון שהוקם בארץ]. השביל פונה שמאלה אחרי הכשר וכעבור כ 300 מ' עוברים מתחת לכביש 5 – בפעם הראשונה להיום]
מתל אפק לתל אביב על שביל ישראל

נצעד בשביל הנוח עוד כ 1.8 ק"מ, כשמידי פעם נעבור במנהרות קנים מיוחדות ונגיע למעבר ליד כביש 40. פה ושם נראה נקודות גישה נוחות למים.  נחצה את כביש 40 ולאחר כ 900 מ' נגיע לטחנת אבו רבאח, תחנת קמח שהוקמה בסוף המאה ה 19, פעלה עד שנת 1948 ושוחזרה ושוקמה בשנים האחרונות.

מתל אפק לתל אביב על שביל ישראל
. נצעד עם השביל דרומה ונפנה ימינה על דרך הכורכר הסמוכה לכביש 5 ואחרי כ 900 מ' השביל פונה בחדות ימינה לדרך עפר – ולאחר 200 מ' נחצה את הירקון על גשר, נמשיך לצעוד שמאלה ולאחר כ 500 מ' נחצה שוב ונמשיך ישר. לאחר הליכה קצרה נראה מימין לנו גדרות של מפעל בטחוני שילוו אותנו ב 2 ק"מ הבאים וכ 400 מ' לאחר שניפרד מהגדרות נחצה את כביש 5 שוב – הפעם דרומה.
לאחר כ 4 ק"מ של רכיבה לצד הנחל והפרדסים לנגיע לגשר נוסף והפעם חוצים את כביש 4 – לכיוון מערב ולאחר כ 700 מ' נגיע לכניסה המזרחית לפארק הירקון ונתחיל לצעוד על שביל סלול בין המדשאות והנופשים בפארק.
לאחר כ 2.9 ק"מ נעבור מתחת לרח' מבצע קדש – סומך לקניון איילון,  ולאחר כ 1.1 ק"מ נעבור ליד המקום בו אירע אסון המכביה בשנת 1977. לאחר כחצי ק"מ נגיע לאיזור "יער בראשית" בגני יהושע, איזור יותר מיוער בתוך פארק הירקון, בסמוך למקום בו היה בעבר הצפארי, לאחר כ1.5 ק"מ נעבור ליד האגם המרכזי של גני יהודע ולאחר כ 600 מ' נוספים נעבור ליד אמפי וואהל, השביל מתעקל שמאלה בחדות – בלי סימון מדוייק ישר בפניה אלא קצת אחרי ולאחר כחצי ק"מ נעבור מתחת לנתיבי איילון ומיד לאחר מכן נראה משמאל את הכניסה למתחם שבע טחנות המחודש  לאחר כ 600 מ' נוספים נעבור מתחת לשדרות רוקח, אחרי כ 600 מ' נעבור מתחת לגשר בר יהודה, נמשיך לצעוד ונראה מימין את גן הבנים של תל אביב נעבור את שדרות התערוכה, נחצה את הירקון שוב בגשר קשתי ולאחר כחצי ק"מ נגיע לגשר ווקופ – שם סיימנו בפעם הקודמת.
אבו רבאח
אם סיימנו בשעות החשכה – נראה מולינו את אורותיה של תחנת רידינג
רוצים עוד קטע בשביל? הקטע הבא שצעדנו הינו מ גן לאומי תל אפק למאוזוליאום מזור [את הקטע הזה לא הסתדר לצעוד ממערב למזרח אז מעדנו ההפך – כמו האלו שמגיעים מדרום – למקות שבד"כ אנו צועדים מכיוון צפון].
מתל אפק לתל אביב על שביל ישראל
מתל אפק לתל אביב על שביל ישראל

דגשים

  • למסלול מתל אפק לתל אביב ישנן נקודות מספר רבות שיכולות לקצר את המסלול – באיזור תל אביב- החל מהכניסה לגני יהושוע ליד רמת החייל – וכלה בגשר המכביה וביציאות הנמצאות בתל אביב.
  • מקומות למילוי מים יש רק בגני יהושע
  • אסור להכנס למי הירקון.
  • בחורף, אחרי הגשמי לא ניתן לבצע את המסלול בנוחות כי חלקים גדולים ממנו הופכים להיות בוציים וטובעניים.
  • כשהמסלול יבש ניתן לבצעו בנוחות עם אופניים

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול קווי

רמת קושי

מיטיבי לכת

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461