תל באר שבע

תל באר שבע

תל באר שבע הינו אתר בו נמצאו שרידיה של עיר קדומה מתקופת המלכים.

איך מגיעים

איך מגיעים לתל באר שבע? נוסעים לכיוון צומת חטיבת הנגב, ופונים לכיוון הישוב תל שבע. אם הגענו מצפון, על כביש 40, נרד במחלף לכיוון כביש 60 ובצומת נמשיך ישר [ימינה לכיוון באר שבע שמאלה לעומר]. כ 2.1 ק"מ אחרי הפניה לתל שבע ישנה פנייה ימינה משולטת לכיוון הגן הלאומי תל באר שבע אותו עדיין לא גנבו [נכון לזמן ביקורינו]. כ 2.1 ק"מ אחרי הפנייה ימינה נגיע לגן אירועים שלפני שעריו נפנה ימינה לשביל עפר ואחרי נסיעה של 200 מ' נגיע לשערי הגן הלאומי תל באר שבע.

פירוט

באר שבע הינה אחת הערים העתיקות בעולם, כאשר האיזכור הראשון שלה בתנ"ך הינו בימי בימי אברהם אבינו – בראשית כ"א פס' י"ח: "על כן קרא למקום ההוא באר שבע" , והיא מוזכרת גם בימיהם של יצחק ויעקב, ולאחר מכן גם בתקופת כיבוש הארץ וחלוקת הנחלות כעיר בנחלת שבט שמעון – יהושע פרק י"ט פס' ב: "ויהי להם בנחלתם באר שבע ושבע ומולדה".

בימי דוד מוזכרת באר שבע כאחת מערי הגבול של הממלכה, בזמן ביצוע מפקד כמתואר בשמואל ב פרק כ"ג פס' ב': "ויאמר המלך אל יואב שר החיל אשר איתו שוט נא בכל שבטי ישראל מדן ועד באר שבע ופקדו את העם וידעתי את מספר העם".

בספר מלכים ב' פרק כ"ג החל מפס' ד מתואר גם הרס הבמות בבאר שבע בימי המלך חזקיהו: "ויצו המלך את חלקיהו הכהן הגדול ואת כהני המשנה ואת שומרי הסף להוציא מהיכל ד' את כל הכלים העשויים לבעל ולאשרה ולכל צבא השמים וישרפם מחוץ לירושלים בשדמות קידרון ונשא את עפרם בית אל. והשבית את הכמרים אשר נתנו מלכי יהודה . . . ויטמא את הבמות אשר קטרו שמה הכהנים מגבע ועד באר שבע . . ."

החוקרים חלוקים בדעתם אם העיר אשר שרידיה נמצאו בתל הינם שרידי העיר באר שבע או שמא שמה של העיר היה "שבע" – כשמו של הישוב ששכן בנחלתו של שבט שמעון וכשמו של הישוב הבדואי הסמוך שאולי שמר על שם של ישוב קדום. בין הממצאים הרבים שנמצאו במקום נמצאו גם שרידיו של מזבח מפורק [כיום במוזיאון ישראל] אשר מתוארך לתקופת המלך חזקיהו ואשר תיאורם של פירוק המזבחות המוזכר בספר מלכים תואם את הממצא.

הביקור  תל באר שבע  יבהיר לכם רבים ממושגי עולם הארכיאולוגיה. מדובר בגן לאומי  עם רמת השימור והשיחזור בין הגבוהות בארץ. בקלות תוכלו ולהבין מושגים כמו קו שחזור, שער העיר, בית המושל, בית המחסנים, בית ארבעה מרחבים, חומת סוגרים ומפעל מים וכל אלו מלווים בשלטי הסברה עם ציורים של שחזור מלא. ולכן גם לא פלא שתל באר שבע נבחר להיכלל ברשימת 'אתר מורשת עולמית' של UNESCO .האתר מציג בצורה ברורה רצף התיישבות ארוכה במקום ומתמקד בעיקר בחיים בתקופת מלכי ישראל ויהודה בבית ראשון (תקופת הברזל) בעזרת שחזור העיר המתוכננת, החומה שמקיפה את העיר, הרחובות, מוסדות ציבוריות, בתי המגורים, ומפעל המים הייחודי.

גן לאומי תל באר שבע

בתל באר שבע מומלץ לטייל עם מדריך אשר מכיר את המקום – זה מוסיף המון. הסיור בתל באר שבע מתחיל בלקיחת קסדות מהארגז ליד הקופה לצורך הביקור במפיל המים של האתר [הילדים כל הסיור מתרגשים לקראת חבישת הקסדות].

תחילת הסיור בתל באר שבע הינה בבאר המים [עומקה 70 מ'] אשר נמצאת מחוץ לחומות העיר [ואשר יש חוקרים המקשרים אותו לבאר  אשר חפר יצחק. לאחר מכן ניכנס לתוך העיר דרך השער [בכל הסיור ניתן לראות על המבנים והחומות את "קו השיחזור" של המבנים] ונמשיך ברחוב המשוחזר, נעבור ליד שרידי מבנים עד שנגיע לשער העיר השני, שם ניתן לראות היטב את הספסלים בתוך מבנה השער שם ישבו חשובי העיר ושופטיה.

מהשער נמשיך לשרידי מבני המחסנים אשר בהם נשתמרו שרידי כלים רבים ובינהם גם חלקיו של המזבח המפורק ומשם נעלה למגדל התצפית אשר ממנו נוכל להביט אל כל הסביבה. מגדל תצפית זה בנו במקום בו נמצאו שרידיו של מגדל תצפית מימי הרומאים [ניתן להבחין בריצוף השונה במקום בו עמד המגדל המקורי בסמוך].

לאחר התצפית מהמגדל נמשיך לגולת הכותרת של הביקור בתל באר שבע – ביקור במפעל המים של הישוב הקדום. מלבד הבאר הראשית הנמצאת בשער העיר, היה לתושבי העיר מאגר מים נוסף לימי מצור, אשר מימיו הגיעו מסכירתם של מי השטפונות של נחל באר שבע ונחל חברון לכיוון המאגר באמצעות תעלה מכוסה היטב באבנים [כדי למנוע גילוי בידי אוייב פוטנציאלי]. אל המאגר המרשים יורדים בגרם מדרגות משובש, תלול ומפותל ולאחר הביקור בו [המאגר מואר היטב וניתן ללכת בו כמעט לאורך כל הדרך בקומה זקופה] נגיע אל סיום ביקורינו בתל באר שבע.

עוד מידע ניתן לקרוא בחוברת האתר- כאן

גן לאומי תל באר שבע

דגשים

  • הכניסה לגן הלאומי תל באר שבע בתשלום – למנויי מטמון – בחינם
  • מעוניינים בסיור מודרך בגן הלאומי תל באר שבע או בסיור יומי בבאר שבע שיכלול ביקור במקום? מוזמנים להתקשר לאיילה –  0526430216 או לשלוח ווטסאפ

כתיבת תגובה

סוג האתר

שרידיה של עיר מתקופת המלוכה

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461