שמורת עין אפק

שמורת עין אפק

בשמורת עין אפק יש מסלול המשלב תצפיות, נוף, בע"ח וצמחייה של מקורות מים בשמורה מקסימה והאטרקציה הכי גדולה - שביל צף בתוך האגם שבשמורה.

איך מגיעים

איך מגיעים לשמורת עין אפק?

אם נגיע מכיוון חיפה, נפנה ימינה לפי השילוט לשמורה בצומת שאחרי הקריון, אם נגיע על כביש 4 מצפון לחיפה נפנה שמאלה לפי השילוט בצומת שלפני הקריון ומהפניה ניסע כ 1.3 ק"מ עד שנגיע לשער השמורה.

אם הגענו מכיוון המרכז נגיע דרך כביש 79 לכביש 4 הו נפנה ימינה, ובפנייה שלאחר מכן, נפנה שוב ימינה לפי השילוט לשמורת עין אפק.

פירוט

מקור השם עין אפק: בעבר ניתן השם אפק לישובים ששכנו על שפת אפיקי מים [כדוגמת תל אפק שליד ראש העין] וייתכן שזו הסיבה בה נקרא המקום כך.

בספר יהושע, פרק י"ט פס' ל' מוזכר ישוב בשם זה כאחד הישובים שבנחלת שבט אשר: "ועמה ואפק ורחב ערים כשרים ושתים וחצריהן"

בתקופה הצלבנית קראו למקום "כורדאן" שבערבית משמעו תכשיט יקר, וייתכן זנקרא כך בשל היותם אדמות האיזור שופעות. הצומת בה פונים לכיוון שמורת עין אפק נקראה בעבר צומת כורדני, כנראה כתולדה של שימור שם זה.

_

לאחר שנשלם בשער שמורת עין אפק [כניסה חינם לבעלי מטמון] ונחנה מומלץ לגשת בתחילה למבנה של טחנת הקמח הצלבנית ולברר מתי מוקרן החיזיון האור קולי שמסביר על השמורה וסביבותיה. לאחר שנהנה מהחיזיון, נתבונן בתצוגת הכלים החקלאיים שמוצגת במבואת המבנה, ונוכל גם לטפס על גגו ולהתרשם מתצפית על כל שטחי השמורה.

כשנצא ממתחם התחנה נתחיל לפסוע בשביל מסלול הביצה. בשמורה ישנם מס' מסלולים המותאמים לכל הרמות, החל ממסלול מונגש לנכים וכלה במסלול קצת יותר קשה ומסלול הביצה משלב בין כל נופי השמורה וניתן לעבור בו גם עם עגלות ילדים [חוץ מכמה נקודות בהן ניאלץ להרים את העגלה].

המסלול משלב בין הבריכות ובתי הגידול השונים שישנם בשמורה, עובר ליד הסכר אותו בנו הצלבנים כדי להגביר את זרימת המים לטחנת הקמח, מוליך אותנו למרפסות התצפית שעל שפת האגמונים ואיתו גם נוכל להגיע למרגלות נקודת התצפית [לכן קשה יהיה לעלות עם עגלה] על משפחת הג'מוסים שהובאו לשמורה כדי לסייע במניעת התפשטות מיני צומח שונים. לקראת סוף המסלול נגיע לגשר הצף שארכו עשרות מטרים ומאפשר מגע בלתי אמצעי וללא גדירות [זהירות לא ליפול!!!] עם הביצה. כשנרד מהגשר נוכל להבחין מימיננו בבריכה המשושה אותה בנו העות'מנים אשר מתמלאת במים בשנים עשירות במשקעים. לסיום הסיור נוכל לטפס לתל אפק [ללא העגלות] ונתרשם משרידי החומה והנוף המרהיב.

בין הצמחים בשמורה בולטים צמחי מים שונים ובהם סמר חד, אשל, השנית הגדולה, הקנה המצוי, הסוף המצוי, הפטל הקדוש ועוד עשרות מיני צמחים.

במים נוכל להתבונן בדגי אמנון, קרפיון, גמבוזיות, שפמנונים, בצב הביצה ובצב הרך. בין בעלי הכנף הבולטים במקום ניתן לציין את הברכיה, הסופית, ומיני ציפורי שיר רבים.

דגשים

  • מס' הטלפון בשמורה – 04-877-9992
  • כניסה בתשלום – למנויי מטמון הכניסה חינם
  • חובה להצטייד בקרם הגנה וכיסוי ראש – רוב המסלול בשמורת עין אפק הינו חשוף לשמש.
  • כשעולים לגג תחנת הקמח לתצפית וכשפוסעים בשביל הצף חובה לנקוט משנה זהירות ולהשגיח היטב על הילדים הקטנים.

עוד מקומות מעניינים לביקור באיזור?

 

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול מעגלי

רמת קושי

משפחות

על המסלול

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461