נחל ברק

הטיול בנחל ברק הינו טיול בקניון קריר עם סולמות ודרגיות וכשהמעוק מלא מים אחרי שטפונות ההנאה מושלמת

איך מגיעים

הגישה לחניון נחל ברק ממצאת כ 45.3 ק"מ דרומית לצומת הערבה [המפגש של כביש 90 עם כביש 227] על כביש הערבה  יש שלט שמכוון ימינה – המרחק מהפניה לישוב צוקים הוא 7.5 ק"מ

למגיעים מדרום – הכניסה למסלול של נחל ברק נמצאת כ 6.9 ק"מ צפונית לישוב פארן – הפניה שמאלה אסורה – חייבים להמשיך עד צוקים ושם להסתובב.

אם הגענו עם רכב ניתן להשאירו סמוך לכביש – בתחילת שביל העפר או בחניון הלילה נחל ברק – כק"מ מהכביש.

לניווט ישיר לנחל ברק ליחצו כאן

פירוט

לאחר שהחנינו את הרכב בחניון הלילה, מומלץ לעלות לתצפית נחל ברק לפני ביציאה לדרך. נתחיל  לצעוד עם השביל המסומ"ש בכחול / סימון שביל ישראל. השביל נוח ובסוף החורף גם פורחים לצידו צמחי צלף רבים. פה ושם נראה שיטה ענפה ועצים נוספים מתחתם נוכל לנוח כשנרצה. לאחר כ 5 ק"מ נעבור ליד נקודה של "ספריית השביל". במהלך הדרך נעבור 2 צמתים עם שבילי  עפר שמובילים לנחל פארן. לאחר כ 6 ק"מ קירות הנחל יתחילו להתקרב אחד לשני. כ 7 ק"מ מחניון הלילה נגיע פנייה שמאלה לשביל ירוק עם שלט ל"נחל ברק מעגלי". מי שירצה לעלות את המפלים של הנחל ימשיך ישר ומי שירצה לרדת בסולמות יפנה שמאלה עם הסימון הירוק. אנו המשכנו ישר.

כ 200 מ' לאחר השלט נגיע לכניסה למעוק של נחל ברק. לאחר שטפונות בנחל קטע זה של המסלול מוצף מים ונדרשת יותר זהירות בהליכה בו. כ 100 מ' לאחר הכניסה לאפיק נעלה בדרגיות ובחבל במעין צינור סלע  ונפגוש בגב הרציני הראשון, ניתן לחצות אותו בזהירות גם כשהוא מלא "על יבש" – עומק המים כמטר.

הגב השני יותר גדול ויותר עמוק [במרכז העומר מעל 2 מטר – ניתן לעבור את הגב עם תיקים יבשים מצד ימין אם נרים אותם מעל הראש. נעלה בסולם ישר מתוך המים ונגיע לשפתו של הגב השלישי.

עומקו של הגב השלישי קצת פחות ממטר ומומלץ לנוח בצד לפני שממשיכים כי עוד מעט נגיע לקטע החשוף של המסלול. לאחר המנוחה נמשיך לטפס באפיק ולאחר כ 100 מ' השביל שוב שמאלה בחדות. עלייה של כ 150 מ' תוביל אותנו אל מעל לקניון של נחך ברק ונוכל לשמוע את קולותיהם של אלו שעדיין נהנים מהמים.

נצעד בשביל הצר מול הנוף היפה ואחרי קצת פחות מק"מ נגיע למפגש עם שביל מסומ"ש ירוק, נפנה בו שמאלה ולאחר הירידה החלקלקה נגיע לערוץ של נחל ברק ומשם נצעד לרכב כפי שהגענו.

דגשים

• בחורף לאחר שעובר שיטפון הגבים בנחל ברק מתמלאים וזה הזמן האופטימלי לביקור במסלול.
  • ניתן לבצע מסלול באורך של כ 2.5 ק"מ בנחל ברק – אם מגיעים עם רכב גבוה עד חניית הרכבים
  • מי שמתכנן לבצע את המסלול הארוך – כדי להתחיל מוקדם – כדי לצעוד לפחות כיוון אחד בשעות הקרירות של  היום.
  • בגבים נדרשת עזרה והשגחה על הילדים הקטנים – הכניסה למים על אחריות הנכנסים
  • אסור לבצע את המסלול של נחל ברק בעת התרעת שטפונות
  • עדכון 14/4/2023 -אחד הסולמות בעליה נשבר אז אסור לבצא את המסלול בירידה וחייבים להתחיל במעוק