קאסר אל יהוד

קאסר אל יהוד

קאסר אל יהוד [ארמון היהודים בעברית] הינו ע"פ מסורות היסטוריות המקום בו חצו בני ישראל את הירדן ובו עלה אליהו בסערה השמימה לאחר שברך את אלישע. הנוצרים מאמינים שבמקום זה הוטבל ישו ע"י יוחנן המטביל.

איך מגיעים

קאסר אל יהוד נמצא כ 5.8ק"מ צפונית לצומת אלמוג על כביש 90.   כשנגיע לכביש 90 – מכביש מס' 1 [מכיוון ירושלים] נפנה שמאלה ואחרי כ 5.8 נפנה ימינה לפי השילוט לקאסר אל יהוד וניסע עד לכניסה לאתר. ניתן להגיע גם מצפון – דרך כביש הבקעה ואחרי שנעבור את יריחו נראה את השילוט שמאלה.

פירוט

קאסר אל יהוד הינו אתר שלפי מסורות שונות בוצעה בו חציית הירדן מס' פעמים במהלך הדורות:

הפעם הראשונה שמוזכרת חציית הירדן היתה בכניסתם של בני ישראל לארץ כמתואר בספר יהושע  פרק ג' פסוקים ט-טז "ויאמר יהושוע אל-בני ישראל  גושו הנה ושמעו את דברי יהוה אלוהיכם.  ויאמר יהושוע בזאת תדעון כי אל חי בקרבכם והורש יוריש מפניכם את הכנעני ואת החיתי ואת החיווי ואת הפריזי ואת הגרגשי והאמורי והיבוסי.  הנה ארון הברית אדון כל הארץ עובר לפניכם בירדן.  ועתה קחו לכם שני עשר איש משבטי ישראל איש אחד איש אחד לשבט. והיה כנוח כפות רגלי הכוהנים נושאי ארון יהוה אדון כל הארץ במי הירדן מי הירדן ייכרתון המים היורדים מלמעלה ויעמדו נד אחד.  ויהי בנסוע העם מאוהליהם לעבור את הירדן והכוהנים נושאי הארון הברית לפני העם. וכבוא נושאי הארון עד הירדן ורגלי הכוהנים נושאי הארון נטבלו בקצה המים, והירדן מלא על כל גדותיו כול ימי קציר.  ויעמדו המים היורדים מלמעלה קמו נד אחד הרחק מאוד מאדם העיר אשר מצד צרתן והיורדים על ים הערבה ים המלח תמו נכרתו והעם עברו נגד יריחו"
במלכים ב' פרק ב, פסוקים ט-יד מתוארות 2 חציות של הירדן, הראשונה ע"י אליהו ואלישע לפני עלייתו של אליהו הנביא השמימה והשניה רק ע"י אלישע:
"וייקח אלייהו את אדרתו ויגלום ויכה את המים וייחצו הנה והנה ויעברו שניהם בחרבה.  ויהי כעוברם ואליהו אמר אל אלישע שאל מה אעשה לך, בטרם, אילקח מעימך ויאמר אלישע ויהי נא פי שניים ברוחך אליי.  ויאמר הקשית לשאול אם תראה אותי לוקח מאיתך יהי לך כן ואם אין לא יהיה.  ויהי המה הולכים הלוך ודבר והנה רכב אש וסוסי אש ויפרידו בין שניהם ויעל אלייהו בסערה השמיים.  ואלישע רואה והוא מצעק אבי אבי רכב ישראל ופרשיו ולא ראהו עוד ויחזק בבגדיו ויקרעם לשניים קרעים.  וירם את אדרת אלייהו אשר נפלה מעליו וישב ויעמוד על-שפת הירדן.  וייקח את אדרת אלייהו אשר נפלה מעליו ויכה את המים ויאמר איה יהוה אלוהי אלייהו אף הוא ויכה את המים וייחצו הנה והנה ויעבור אלישע" 

לפי מסורת הנוצרים במקום זה הוטבל ישו ע"י יוחנן המטביל ולכן זהו עבורם המקום השלישי בקדושתו בעולם.

קאסר אל יהוד בימינו הינו אתר תיירות פופולרי בקרב תיירים נוצרים הרוצים לטבול במי בירדן במקום בו טבל ישו לפי אמונתם. מלבד הגישה לירדן יש במתחם קאסר אל יהוד גם שרידים של מבנים עתיקים שונים ששימשו ככנסיות.

ממול לקאסר אל יהוד יש גם בצד הירדני מתחם דומה המאפשר גישה למימי הירדן אולם המתחם הישראלי הרבה יותר מטופח ומושקע.

דגשים

  • כל האיזור של שמצידי הכביש המוביל למתחם הינו חשוד כממוקש ופעולות לפינוי המיקוש באיזור מתנהלות באיזור החל מאמצע שנת 2020.
  • האיזור כיום מתפקד כאתר תיירות לנוצרים,
  • למי שלא מתעניין בנצרות יש פחות מה לחפש במקום.
  • האתר מופעל על ידי הרט"ג – הכניסה למקום חינמית

כתיבת תגובה

סוג האתר

אתר עם הרבה מתחמי תפילה לנוצרים המקיימים בו טקסים דתיים לאחר הטבילה בירדן

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461