פריחת חלמוניות ברכס בשנית – תל חזקה

החלמוניות פורחות ברכס בשנית חזקה בד"כ בחודש אוקטובר

איך מגיעים

איך מגיעים לאתר פריחת החלמוניות ברכס בשנית? נעלה לרמת הגולן לכיוון מושב אלוני הבשן על כביש 98 שהינו ציר האורך המזרחי של הגולן. כ- 1750 מ' מצפון לכניסה למושב אלוני הבשן, יש פניה מזרחה (ימינה לבאים מדרום, שמאלה לבאים מצפון), הכביש הוא כביש צר מאוד המתעקל בין עצי היער ומטפס אל רכס בשנית (הר חוזק). נוסעים כ- 1500 מ' עד לפניה נוספת. פונים ימינה. (ישר / שמאלה אי אפשר לפנות כי יש שער המונע נסיעה לכיוון גדר המערכת). ממשיכים עוד 880 מ' עד הפניה למוצב צה"ל ומחנים את הרכב

אם הגענו עם 2 רכבים – את הרכב השני נשאיר בשולי הכביש 3 ק"מ מהפנייה שמאלה מכביש 87 – לכיוון אלוני הבשן – על כביש 98 [יש במקום שלט של השמורה וסימון ירוק – זוהי נקודה בה כביש 98 נפגש עם שביל הגולן].

פירוט

אין כמו היציאות של הסתיו…

לא חם לא קר פשוט כדאי לצאת החוצה ולטייל.

אחד ממאפייני הסתיו הוא פריחת הגאופיטים. אותם צמחי פקעת המבלים את הקיץ עמוק בקרקע בלי סימן חיים על פני השטח, עכשיו בסתיו מגיחים ויוצאים מתוך האדמה היבשה ופורחים במלא הדרם. ראשונים הם החצבים המבשרים על תחילת הסתיו. אבל הם לא לבד.

אין ספק שנסיכת הגאופיטים היא החלמונית הגדולה. בוקעת מתוך הקרקע היבשה בצבע צהוב חלמון מרענן!

פרח גדול ויפה המשדר רעננות בלתי מוסברת לנוכח היובש שסביבו.

אחד ממאפייני הפריחה של החלמונית הוא ההופעה ב"כתמים" כלומר למרות נדירותן של החלמוניות, הפריחה מופיעה בנקודות מאוד מסויימות וקבועות. כך שחובבי הפריחה יודעים בדיוק היכן אפשר למצוא אותן…

אחת מנקודות הפריחה המפורסמות של החלמונית היא רכס בשנית בצפון הגולן.

מסלול הטיול הסתווי אל פריחת החלמונית הגדולה ברכס בשנית הוא מהיפים במסלולי הגולן.

מועדי הפריחה: לכל "כתם" פריחה של חלמוניות יש מועד פריחה משלו. כאן ברכס בשנית הן פורחות במשך חודש אוקטובר. את הראשונות אפשר לפגוש כבר בתחילת החודש ואת האחרונות בסופו.

פריחת חלמוניות וסתוונית התשבץ בחזקה בשנית

לאחר שהחנינו נראה במקום שילוט גדול של "שביל הגולן" ומעבר מסודר בגדר הבקר אל שטח שמורת חזקה. ליד השלט הגדול פונים עם השביל שמאלה ואחרי כ50 מ' כבר אפשר לפגוש את החלמוניות בפריחתן. לצד החלמוניות כנראה שתפגשו גם את סתוונית התשבת הפורחת בורוד בוהק.

אם כבר הגעתם לכאן – תמשיכו בשביל הירוק (החופף רוב הדרך לשביל הגולן [לבן כחול ירוק]) דרך היער עד למעין של הכפר ג'ואיזה, אחד מכפרי הצ'רקסים שהיו בגולן עד מלחמת ששת הימים. כדאי להשאיר מראש רכב בסוף המסלול כדי להחזיר את הנהגים לכלי הרכב שנשארו בתחילת המסלול.

מקום נוסף בו ניתן לראות חלמוניות באיזור הוא "שביל החלמוניות" שאינו מסומן בשטח – אבל הוא משולט בשני צדדיו – לא רחוק מהירידה לשביל הגולן בצד אחד ובצידו השני לי חניית הבסיס והוא עובר גם ליד ריכוז גדול של חלמוניות

פריחת חלמוניות וסתוונית התשבץ בחזקה בשנית

אפשרות נוספת – להגיע אל פריחת החלמוניות בחוויה אקסטרימית מיוחדת!

חברת "קל-דעת טיולי סגווי" מוציאה טיולי סגווי ממושב אלוני הבשן אל פריחת החלמוניות דרך "יער בשנית" ומסלולים נוספים. לקבלת פרטים: דובי – 050-8875507.  עוד פרטים: www.segway-golan.co.il או בפייסבוק: קל-דעת טיולי סגווי

דגשים

• הטקסט למאמר נכתב ע"י דובי הדר מחברת קל דעת והתמונות צולמו ע"י עמי פריזר.
  • הנסיעה בכביש העליה לרכס חזקה דורשת זהירות – הכביש משובש.
  • מומלץ לבדוק ברשת עדכוני פריחה אם אתם מגיעים מרחוק – שלא תגיעו שלא בעונת הפריחה…